Follower Nazterjah

07 Februari 2011

Home » Asal Usul Hamster Roborovski

Asal Usul Hamster Roborovski

Syoknya tidur


Hamster roborovski berasal dari Rusia, Utara China, Manchuria , serta barat Mongolia dan timur Mongolia. Dikenal sebagai desert hamster atau hamster gurun. Habitat aslinya adalah tempat yang ditumbuhi sedikit semak. Hamster ini diberi nama roborovski kerana dijumpai oleh Leftenan Roborovski dan Koslor pada bulan July 1894. Pada tahun 1960, hamster roborovski diimport ke England oleh penternak binatan di London. Kemudian pada tahun 1990 peminat mula menyukai hamster dari England dan mengimport hamster roborovski ke Belanda. Di Rusia pula, penternak haiwan dari Moscow mulai memelihara Roborovski pada tahun 1970. Selepas tahun 1970, The Zoological Society of London datang ke tempat perternak haiwan di Moskow untuk membiakkanya tetapi mereka gagal.

Hamster Roborovski

Beberapa tempat penternak haiwan di Amerika juga mencuba membiakkan roborovski, tetapi gagal juga. Pada tahun 1998, beberapa ekor roborovski diimport dari England ke Amerika kerana terdapat peminat hamster ingin membelinya. Pada tahun 1997 – 1998 banyak roborovski yang ditangkap dari kawasan sekitar, tetapi kebanyakkannya mati dalam perjalanan kerana stress.

Comel tak saya ni..

Panjang tubuh roborovski dewasa hanya 4 – 5 cm. Bulu hamster ini berwarna kuning sedikit keemasan dengan perut berbulu putih dan sepasang warna putih di bagian alis. Terdapat bulu berwarna putih yang kelihatan panjang dan tumbuh lebat. Roborovski termasuk dalam golongan hiperaktif dan merupakan hamster yang memiliki gerakan paling cepat, dan jarang terlihat diam, kecuali saat tidur. Roborvski memiliki karakter social yang tinggi dan biasa hidup damai bersama sesamanya. Meskipun tidak pernah menggigit, roborovski tidak popular karena sikapnya yang terlalu aggresif dan sukar untuk dipegang.

Tiada ulasan:

var linkwithin_site_id = 280750; Related Posts with Thumbnails